| | ورود
حضرت فاطمه سلام الله علیها : فَرَضَ اللّهُ... الجِهادَ عِزّاً لِلإِسلامِ. خداوند،... جهاد را براى عزّت اسلام، واجب ساخت. كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۵۶۸ ح ۴۹۴۰ مناسبتهای امروز : روز جهانی مقاومت، سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی[ شمسی ]

اخبــــــار

چگونگی تبدیل شهر ارومیه به یک شهر هوشمند از نگاه معاون برنامه ریزی شهرداری ارومیه

چگونگی تبدیل شهر ارومیه به یک شهر هوشمند از نگاه معاون برنامه ریزی شهرداری ارومیه

مشارکت همه شهروندان در فرایند تصمیم گیری ، اشتراک دانش ، ایده و نظرات ، دسترسی به منابع پایدار از مولفه های شهر هوشمند است

نویسنده: آقای احد موثق/ﺳﻪشنبه, 12 آبان,1394/دسته ها: اخبار

رتبه بندی این مطلب:
5/0

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرداری ارومیه، شهر ارومیه به عنوان یکی از شهرهای پایلوت کشور برای راه اندازی شهر هوشمند انتخاب شد . در همایش شهر هوشمند که 15 و 16 شهریور با حضور مدیران ارشد فناوری 15 استان از 31 استان کشور در برج میلاد تهران برگزار شد، استان‌های انتخابی خلاصه ‌ای از طرح‌های موفق انجام‌ شده یا درحال انجام و همچنین برنامه ‌ریزی‌ها و نقشه‌ راه خود را برای تحقق شهر هوشمند ارائه کردند که  پس از ارائه این طرح ‌ها هیات داوران  پنج شهر ارومیه،  تهران، اصفهان، مشهد و  تبریز را به عنوان شهر پایلوت پیشنهاد و انتخاب کردند در باره این مهم و مقوله شهر هوشمند با صادق حسین دوستی ،  معاون برنامه ریزی  شهرداری ارومیه گفت و گویی را انجام دادیم  که در ادامه می آید.

 

 نعریف شما  از شهرهوشمند چیست ؟

 

شهرهوشمند برخاسته از توجه به تکنولوژی ‌های ارتباطی و اطلاع ‌رسان است  که در آن تمام شبکه های مختلف فعال در امر مدیریت شهر در ارتباط با یکدیگر هستند و تمام ساکنین آن در فرآیند تصمیم گیری ها مشارکت فعال  دارند و در آن منابع به صورت پایدار و درست مصرف می شود و همچنین زیر ساخت ها و سرمایه های فیزیکی  و فکری بر آن متصور است  و همچنین ارتباط به هم پیوسته شبکه های مختلف خدماتی، نظیر خدمات بهداشتی ، حمل و نقل ، ایمنی  و پویایی  و تحرک شبکه ها نیز وجود دارد .

 

یک شهر هوشمند دارای  چه مولفه هایی است؟

 

مشارکت  همه شهروندان  در فرایند تصمیم گیری ، اشتراک دانش ، ایده و نظرات ، دسترسی به منابع پایدار  از مولفه های  شهر هوشمند است .

 

درباره معیار های اصلی شهر هوشمند بگویید؟

 

شهر هوشمند در دنیای معاصر به شهری گفته می‌شود که داری شش معیار اصلی زندگی هوشمند جدید یعنی اقتصاد هوشمند ، جابه جایی یا حمل و نقل هوشمند ، محیط هوشمند، مردم هوشمند، زندگی هوشمند و  حکمرانی هوشمند باشد.

 

هر یک از معیارها  دارای چه خصوصیاتی است؟

 

اقتصاد هوشمند شامل شهرهایی با صنایع  و  حمل نقل هوشمند است  که در آن  از حمل و نقل های  مجهز به فناوری های نوین استفاده می شود  و  مردم هوشمند بر اساس مهارت ها وسطح آموزشی شان تعریف می شوند که شامل مواردی از جمله کیفیت تعاملات اجتماعی همچون یکپارچگی ، زندگی جمعی و توانایی برقراری ارتباط با جهان خارج  می شود که علاوه بر آن حکمرانی هوشمند  نیز مشارکت فعال، خدمات شهروندی و استفاده هوشمند را در بردارد  و زندگی هوشمند نیز فراهم آوردن زمینه جهت دسترسی عمومی به فن آوری های جدید و استفاده از آنها در زندگی می باشد و محیط  هوشمند اشاره به استفاده از فناوری های جدید برای حفظ و حراست از محیط زیست و کاهش مصارف منابع طبیعی دارد.

 

شهروندان شهر هوشمند درای چه ویژگی هایی هستند؟

 

شهروندان شهر هوشمند به دليل آگاهي بيشتر در مورد شهر خودشان ومشاركت در اداره آن  از مسئوليت پذيري بالايي در قبال شهر خود برخوردارند و  با مشارکت خود توليد كننده خدمات نیز خواهند بود.

 

متولي شهر هوشمند كيست؟

 

 متولی شهر هوشمند شهرداری ها هستند که تمام ارگان های  اجرایی برای عملیاتی شدن آن باید تعامل مطلوب و پایدار داشته باشند.

 

آیا یک شهر هوشمند نیاز به ابزارهای الکترونیکی  دارد؟

 

آنچه يک شهر را به سمت هوشمندی پيش مي برد، صرفاً استفاده از ابزارالكترونيكی و سيستم ارتباطاتي آن شهر نيست،  اگرچه ICT محور شهر هوشمند و جزو ابزار های موثر و لازم و پایه آن است.

 

 اهداف شهر هوشمند چه زمانی محقق می شود؟

 

 اهداف شهر هوشمند در مجموع هنگامی محقق می‌شود که سرمایه‌گذاری‌ها  و اقدامات انجام یافته در جهت ارتقای شاخص صورت گرفته به توسعه پایدار بیانجامد .

 

ارومیه در همایش شهر هوشمند بر اساس چه معیار های به عنوان پایلوت شهرهوشمند انتخاب شد؟

 

در همایش شهر هوشمند که 15 و 16 شهریور با حضور مدیران ارشد فناوری 15 استان از 31 استان کشور در برج میلاد تهران برگزار شد، استان‌های انتخاب شده خلاصه ‌ای از طرح‌های موفق در حوزه فن آوری اطلاعات انجام‌ شده یا درحال انجام و همچنین برنامه ‌ریزی‌ها و نقشه‌ راه خود را برای تحقق شهر هوشمند ارائه کردند و شهر ارومیه بعلت  فراهم کردن زیر ساخت های یک شهر هوشمند  مانند شبکه های ارتباطی  و نرم افزاری  در بازه بسیار کوتاه  نسبت به سایر کلانشهر ها  کشور از سوی هیات داوران در کنار چهار شهر دیگر کشور به عنوان شهر پایلوت پیشنهاد و انتخاب شد .

 

ارومیه به عنوان یکی از شهرهای پایلوت کشور برای راه اندازی شهر هوشمند نیاز به چه سازو کار هایی دارد؟

 

شهر ارومیه بعد از این اتتخاب برای قدم گذشتن  به یک شهر هوشمند نياز به یک برنامه ریزی مدون دارد و  برای ارتقای  شش شاخص  شهر هوشمند به صورت مستمر و با مشارکت تمامی ارگان هایی اجرایی  نیاز به جذب سرمایه گذار دارد، که علاوه بر آن  شهر ارومیه دارای زیرساخت‌های قدرتمند و امنی برای راه اندازی شهر هوشمند است و می‌توان با این زیرساخت‌های مفید و موثر  در راستای تحقق یک شهر هوشمند گام های بزرگی برداشت .

 

عدم تحقق شهر هوشمند چه تبعاتی دارد؟

 

با توجه به اینکه شهر نشینی به سرعت در حال افزایش است و از آنجایی که اکثریت جمیعت آذربایجان غربی در شهرها زندگی می کنند  در صورت عدم ورود  به مقوله شهر هوشمند مشکلاتی چون توزیع نامتوازن خدمات، کمبود درآمد ها ، عدم پایداری منابع ، آلودگی محیط زیست ، هزینه بالای  زندگی شهری ، پایین بودن سطح رفاه  و بسیاری  از مشکلات دیگر متصور است .

تعداد نمایش ها (1272)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید
آمار بازدید
دی ان ان