عملیات اجرای فاز دوم آموزش همگانی شهروند الکترونیک با برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور اعضاء شورای اسلامی و شهردارارومیه ، شهرداران کلانشهر های کشور، مقامات کشوری و استانی در شهر ارومیه برگزار شد.
فاز دوم آموزش همگانی شهروند الکترونیک با توجه به اهمیت و ضرورت افزایش سطح دانش شهروندان و ارتقای سواد IT آنها در راستای آموزش های شهروندی برگزار می شود.
گفتنی است؛ شهر ارومیه به عنوان سومین شهر کشور در اجرای فاز دوم آموزش همگانی شهروند الکترونیک خواهد بود و در این فاز آموزش 100 هزار نفر از شهروندان هدف گذاری شده است.
محمد حضرت پور شهردار ارومیه در این مراسم که در سالن اجتماعات حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: افق 1404 شهر ارومیه به عنوان شهر فرهنگی، سبز، پاک و مجهز به فناوریهای نوین تعریف شده است که از وسایل حمل و نقل ریلی استفاده شود.
وی ادامه داد: تحقق شهر پاک مستلزم فراهم کردن امکانات در راستای ارائه خدمات الکترونیک است چراکه خدمات الکترونیک ر کاهش تردد و رفت و آمدها، کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوا بسیار موثر است.
شهردار ارومیه با بیان اینکه در راستای ارائه خدمات الکترونیک باید زیرساختهای لازم مهیا شود، تصریح کرد: باید زیرساختهای فیزیکی و فرهنگی برای ارائه خدمات فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: براساس اذعان کارشناسان راهنمایی و رانندگی 80 درصد وسائط نقلیه شهر ارومیه تک سرنشین بوده که برای اقدام به کارهای روزمره تردد دارند که در راستای استفاده از خدمات الکترونیک تا کنون آموزشهای لازم و مطلوب ارائه نشده و امید است این همای شروع خوبی در این راستا باشد.
.
وی با بیان اینکه فاز نخست ارائه آموزشها در زمینههای شهروند الکترونیک، زبان انگلیسی، کامپیوتر، کارآفرینی، سلامت و بهداشت و... برای 70 هزار از شهروندان ارومیه مدنظر بود، گفت: فاز نخست چندان موفقیتآمیز نبود به طوری که از 70 هزار نفر به 17 هزار و 500 نفر آموزش ارائه شد و فقط 60 درصد موفق به موفقیت در آزمون شدند که رقم پایینی است.
حضرتپور ادامه داد: باید این موضوع آسیبشناسی و کار کارشناسی شود که یکی از دلایل عدم موفقیت این است که روشهای آموزش بهینه نبود و یا مشکلات در بحث مباحث آموزش وجود داشت که موجب شد اجرای طرح موفقیتآمیز نباشد و هدفگذاری 70 هزار نفر تحقق نیابد.
وی با بیان اینکه همزمان با فاز دوم آموزش همگانی شهروند الکترونیک، آموزش 100 هزار نفر در شهرستانهای استان هدفگذاری شده، خاطرنشان کرد: روند رضایتمندی مردم از شهرداری ارومیه در بحثهای خدماتی و عمرانی 84 درصد بوده البته رضایتمندی مردم در ارائه خدمات صدور پروانه کمتر از 50 درصد است که این موضوع نشان از اهمیت حرکت به سمت آموزش و استفاده از خدمات الکترونیک است.
حضرتپور تصریح کرد: براساس بررسیهای انجام شده هر شهروند برای گرفتن خدمات و انجام کار اداری مسافت و زمان زیادی را صرف میکند که خدمات الکترونیک در این راستا بسیار موثر خواهد بود و باید زیرساختها مورد نظر فراهم شود و در حال حاضر زیرساختها مورد نظر در شهر مهیا شده و برنامههای نرمافزاری ارائه شده است.
وی اعلام کرد: صدور پروانه هوشمند بعد از شش ماه در شهر ارومیه امکانپذیر خواهد بود و تا پایان سال شهر ارومیه بعد از 20 سال دارای طرح تفصیلی میشود.
حضرتپور ادامه داد: سال 94 علاوه بر ارائه آموزشهای همگانی شهروند الکترونیک تلاش میشود دولت الکترونیک بین شهرداری ارومیه با سایر ارگانها و سازمانها و مردم فراهم شود تا خدمات بهینه از همه سازمانهای شهرداری اخذ و خدمات آسان در کمترین زمان ممکن ارائه شود.
شهردار ارومیه در پایان تصریح کرد: امید است شهر ارومیه شهری باشد که تمامی خدمات به صورت الکترونیکی ارائه شود و همه شهروندان مسلط به استفاده از نرمافزار و سختافزارهای الکترونیکی باشند