| | ورود
حضرت فاطمه سلام الله علیها : فَرَضَ اللّهُ... الجِهادَ عِزّاً لِلإِسلامِ. خداوند،... جهاد را براى عزّت اسلام، واجب ساخت. كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۵۶۸ ح ۴۹۴۰ مناسبتهای امروز : روز جهانی مقاومت، سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی[ شمسی ]

اخبــــــار

مصاحبه اختصاصی معاون برنامه ریزی وتوسعه سرمایه انسانی شهرداری ارومیه درخصوص شهرهوشمند

مصاحبه اختصاصی معاون برنامه ریزی وتوسعه سرمایه انسانی شهرداری ارومیه درخصوص شهرهوشمند

مصاحبه اختصاصی مهندس حسین دوستی معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری ارومیه درخصوص شهرهوشمند

نویسنده: آقای دشتی/دوشنبه, 10 شهریور,1399/دسته ها: اخبار

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

صادق حسین دوستی:مدیریت شهری هوشمند تجسم رویایی در آینده نیست بلکه به لطف سرمایه گذاری در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر شهر و ایجاد شهر خلاق و شهر کارآفرین و همچنین از همه مهم تر بهره مندی از مدیران شهری آشنا با راه کارهای نوآورانه اینترنت اشیا (IoT) می باشد.

 

  آقای مهندس برای شروع تعریفی از شهر هوشمند برایمان بفرمایید.

همانطور که می دانید شهرداری ارومیه درصدد رسیدن به شهر هوشمند ارومیه می باشد. معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری در راستای رسیدن به اهداف شهر هوشمند مطالعات زیادی در ابعاد مختلف انجام داده است.زیرساخت های فنی مورد نیاز برای رسیدن ارومیه به شهر هوشمند توسط سازمان فاوا اجرا شده و بخشی نیز در حال اجرا می باشد. اداره پژوهش و خلاقیت شهرداری ارومیه یکی از اهداف خود را ایجاد پروژه و مشخص کردن اولویت های پژوهشی برای تمامی سازمان ها، ارگانها و ادارجات شهرداری ارومیه انتخاب کرده است تا با ایجاد پروژه و مطالعات مختلف سازکارهای لازم برای رسیدن به اهداف شهر هوشمند را بررسی کند. شاید مفهوم شهر هوشمند در تعاریف مختلف باهم متفاوت باشد ولی شهر هوشمند یک منطقه شهری است که از انواع مختلف سنسورهای الکترونیکی برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آنها استفاده می‌کند؛ که این اطلاعات برای مدیریت دارایی ها و منابع شهری کارآمد است.این پروسه، شامل اطلاعات جمع‌آوری شده از شهروندان، دستگاه ها و منابع شهری است که شامل پردازش و تجزیه و تحلیل می شود تا به نظارت و مدیریت سیستم ترافیک و حمل و نقل، سیستم مدیریت زباله، قانون اجرای سیستم‌های اطلاعاتی و مدارس و کتابخانه‌ها و بیمارستان‌ها و دیگر خدمات اجتماعی کمک کند. ایده شهر هوشمند، ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات یا ICT و دستگاه‌های مختلف متصل به شبکه اینترنت اشیاء برای بهینه‌سازی بهره وری از خدمات و کاربری های شهری و اتصال آن به شهروندان است.

 

  آیا شهر هوشمند الزاما باید الکترونیکی باشد؟

تفاوت بسیار زیادی بین شهر هوشمند و شهر الکترونیک وجود دارد. باید به این نکته توجه کرد که تمامی شهرهای هوشمند الکترونیکی هستند، ولی تمام شهر های الکترونیکی، هوشمند نیستند. در واقع شهر الکترونیک زیرمجموعه ای از شهر هوشمند می باشد. تفاوت این دو مورد در این می باشد که در درون شهر الکترونیکی ارائه خدمات از طریق ارتباطات دیجیتالی صورت می گیرد اما در درون شهر هوشمند فضای دیجیتال ابزاری برای حل مسائل می باشد. در شهر هوشمند وجود زیرساخت های مخابراتی و الکترونیکی و دانش لازم در این مورد لازمه تبدیل شدن به شهر هوشمند می باشد.

 

هدف از پروژه شهر هوشمند چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در چند سال گذشته به دلیل پیشرفت در طراحی سخت افزار و نرم افزار، رشد انفجاری در فناوری های اطلاعات و ارتباطات (ICT) به وجود آمده است.

در یک توضیح ساده، یک شهرهوشمند مکانی است که در آن شبکه ها و خدمات سنتی با استفاده از فناوری اطلاعات، دیجیتال و ارتباطات از راه انعطاف پذیر نمودن آنها، کارآمدتر و پایدارتر می شوند تا بیشتر و بهتر به سود ساکنان آن شهر باشند. به عبارت دیگر، در یک شهر هوشمند، فناوری های دیجیتالی به خدمات عمومی بهتری برای ساکنان تبدیل می شوند و برای استفاده بهتر از منابع ضمن تأثیر مخرب کمتر بر محیط زیست کارایی بالاتری دارند.

با توجه به اینکه رویکرد شهرداری ارومیه به سمت مدیریت شهری هوشمند است، باید به این نکته توجه کرد که مدیریت شهری هوشمند تجسم رویایی در آینده نیست بلکه به لطف سرمایه گذاری در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر شهر و ایجاد شهر خلاق و شهر کارآفرین و همچنین از همه مهم تر بهره مندی از مدیران شهری آشنا با راه کارهای نوآورانه اینترنت اشیا (IoT) می باشد. 

لذا شهرداری ارومیه با توجه به اهداف بلند مدت در راستای ارتقا کیفیت و آسایش زندگی شهری یکی از اولویت های خود را افزایش هوشمندی در ابعاد مدیریتی و ارائه خدمات به شهروندان عزیز انتخاب کرده است تا در بازه بسیار کوتاه زيرساخت هاي فیزیکی، زيرساخت هاي فناوري اطلاعات، زيرساخت هاي اجتماعي و زيرساخت هاي كسب و كار را براي بهره گيري از هوش جمعي شهر بهم متصل کرده و مدیریت هوشمند شهری با هدف توسعه پایدار شهری را به سرانجام برساند.

 

   قبل از ما حتما شهرهایی هستند که شهر هوشمند را اجرا کرده اند. دستاورد این شهرها چه بوده است؟

البته بسیاری از این موارد در حال حاضر در اکثر کشورهای توسعه یافته و در برخی از کشورهای در حال توسعه فعال و یا به سرعت در حال گسترش می‌باشند و می توان گام های اولیه در جهت مدیریت بهینه شهری بهره برد و از دستاوردهای آنها استفاده نمود. مدیران شهری با

ایجاد یک شهر هوشمند برای برقراری ارتباط و بهبود زیرساخت‌ها، بهره‌وری، راحتی و کیفیت زندگی ساکنین میتوانند از تکنولوژی های هوشمند در بخش IT و الکترونیک برای پیشبرد اهداف استفاده کنند. بنابراین، لازمه ایجاد یک شهر هوشمند برای رقابت در عرصه جهانی، رویکرد مدیریت شهری هوشمند با درنظر گرفتن ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی می باشد. شهرهای مختلف در دنیا در ابعاد مختلف به سمت هوشمند سازی رفته اند. با توجه به دستاوردهای این شهرها می توان گفت که شهر ارومیه در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به شهر هوشمند در ابعاد مدیریت شهری هوشمند را دارا می باشد.

 

  شهر پایدار آیا در تقابل با شهر هوشمند است؟

مدیریت شهری هوشمند چارچوبی است که عمدتاً از نتایج توسعه شهر خلاق و شهر کارآفرین بوجود می آید و از فناوری اطلاعات و ارتباطات  برای توسعه، گسترش و ترویج شیوه‌های توسعه پایدار و با هدف رفع چالش‌های رو به رشد شهرنشینی تشکیل می شود. بخش بزرگی از این چارچوب، اساساً یک شبکه هوشمند از اشیاء متصل و ماشین‌هایی است که اطلاعات را با استفاده از فناوری بی‌سیم و رایانش ابری انتقال می‌دهند. لذا می توان گفت که شهر هوشمند لزوم ایجاد رقابت پذیری در شهرها می-باشد و مدیریت شهری هوشمند می تواند این اکوسیستم رقابت پذیری را توسعه دهد. مردم برای ارتباط با اکوسیستم‌های مدیریت شهری هوشمند، از راه‌های مختلفی همچون تلفن‌های هوشمند، ابزارهای هوشمند قابل حمل، اتومبیل‌ها و خانه‌های هوشمند، استفاده می‌کنند. لذا شهر هوشمند هم سو با توسعه پایدار شهری بوده و هدف نهایی شهرداری از تبدیل شهر ارومیه به شهر هوشمند، توسعه پایدار شهری می باشد.

 

   فکر می کنید برگزاری همایش چقدر می تواند در توسعه شهر هوشمند مفید واقع شود؟

برگزاری همایش ها و کنفرانس ها جهت تبادلات اطلاعات و آشنایی با علم روز دنیا و آشنایی با پروژه های شهرهای دیگر بسیار مفید می باشد. با برگزاری همایش ها و کنفرانس های داخلی و بین المللی گسترش دانش فنی از طریق ایجاد محیطی جهت تبادل‌نظر علمی و فنی، ارائه آخرین یافته‌های پژوهشی و همچنین تشویق مشارکت محققان در این بخش بسیار تاثیرگذار می باشد. شهرداری ارومیه با همکاری اداره پژوهش و خلاقیت و همچنین همکاری مراکز علمی و پژوهشی شهر ارومیه در این راستا نیز اقداماتی را انجام می دهد و پروژه های مشارکتی با مراکز علمی و دانشگاها در حال انجام می باشد. همچنین اداره پژوهش و خلاقیت اولویت های پژوهشی در راستای شهر هوشمند برای تمام ارگان های شهرداری تعریف کرده است که خروجی هریک می¬تواند گامی موثر در راستای اهداف شهر هوشمند باشد.

تعداد نمایش ها (347)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید
آمار بازدید
دی ان ان